ابتکار کتاب فروش مرندی در آذربایجان شرقی
امروزه کتاب فروشیها و کتابخانهها در دنیا اهداف مختلفی را دنبال میکنند و هدف اول کتاب فروشیها و کتابخانهها علاوه بر فروش بهصورت پولی و یا عرضه کتاب بهصورت رایگان، آموزش و یادگیری است. در کنار آن اطلاعرسانی از تازههای نشر و فراهم آوردن مکان مناسب با امکانات وسیع و فراوان با استفاده از فناوریهای روز برای انجام فعالیتهای پژوهشی در هزاره سوم دانایی است. تعالی بخشیدن به روح ،فکر و روان مردم با مطالعه، خواندن و نشر کتب تازه و پاشیدن بذر آگاهی عجین است. حتی امروزه کتابخانه و کتاب فروش با فعالیتهای متنوع به محل تفریح مردم و انجام بازیهای سرگرمی، فکری و کودکانه نیز تبدیل شده است.
در حاشیه سفر اخیر برای شرکت در نشست محب علی خان یکانلو، از برجستگان وزارت خارجه، در مرکز شهر مرند مشاهده کردم که کتابفروشی پژوهش دست به ابتکار جالبی برای معرفی تازههای نشر کرده است. که مهارت ترکیبی از معرفی، ترغیب، تشویق، مشاوره، فروشندگی و دانش فرهنگی است. نظم و چیدمان کتاب و برقرای ارتباط با مشتری و دیده شدن تازههای نشر نیز مد نظر جواد عراقی مدیر خوش فکر و دوستدار دانایی و عاشق توسعه فرهنگی شهر تاریخی مرند بوده.
ارج و قرب و هزینه برای کتاب همان تدبیر حکما در بسط دانایی و توانایی است. باید اندیشهها در قالب کتاب منتشر و با ترغیب و تشویق در جامعه خوانده شود و چکیده اندیشهها و دانشها به انتقال تجارب بشر به نسل حال و آینده بیشتر هموار شود تا نتایج آن به غنای فرهنگی و تمدنی کشورمان کمک شایانی نماید.
فرج پور باسمنجی
















